Česká filharmonie
Nikolaj Znaider

Česká filharmonie
© Lars Gundersen

Po premiéře své Páté symfonie Gustav Mahler prohlásil: „Nikdo jí nerozuměl. Přál bych si, abych ji mohl dirigovat padesát let po své smrti.“ Herbert von Karajan na adresu Mahlerovy Páté symfonie prohlásil: „Zapomenete, že plyne čas. Skvělé provedení Páté je převratným zážitkem. Fantastické finále vás skoro nutí zadržet dech.“

Koncert z řady B
Délka koncertu 2 hod
Rudolfinum — Dvořákova síň

Rudolfinum

Česká republika Praha 1 Alšovo nábřeží 12 110 00
st 3. 5. 2017 / 19.30
čt 4. 5. 2017 / 19.30
5. 5. 2017 / 19.30

Informace ke vstupenkám a kontakty

Více o vstupenkách

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.:  +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. V červenci a srpnu do 15.00 hod.)

Přestože se o Mahlerově 5. symfonii píše jako o symfonii v cis moll, sám autor se bránil označení tóniny: „Podle pořadí vět, kde obvyklá první věta přichází na druhém místě, lze těžko mluvit o tónině pro celou symfonii. Abychom předešli nedorozumění, bylo by lepší tóninu vynechat.“ Symfonie je známá úvodním trubkovým sólem, které vychází z rytmického modelu Beethovenovy Osudové, a čtvrtá věta Adagietto je Mahlerovou nejhranější skladbou vůbec. Po premiéře symfonie Mahler prohlásil: „Nikdo jí nerozuměl. Přál bych si, abych ji mohl dirigovat padesát let po své smrti.“ Herbert von Karajan na adresu Mahlerovy Páté symfonie prohlásil: „Zapomenete, že plyne čas. Skvělé provedení Páté je převratným zážitkem. Fantastické finále vás skoro nutí zadržet dech.“

Sólista večera, Nikolaj Znaider, si shodou okolností vysloužil nejvyšší uznání londýnské kritiky za nedávné provedení Mahlerovy Páté symfonie s Londýnským symfonickým orchestrem. Svůj čas dělí mezi dirigentskou kariéru, v níž dosáhl značných úspěchů, a dráhu sólového houslisty. Jako sólista vystupoval s většinou světových orchestrů včetně Berlínských a Vídeňských filharmoniků, Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Staatskapelle Dresden, Londýnského symfonického orchestru, Izraelské a Newyorské filharmonie. Hraje na housle Guarnerius del Gesu z roku 1741, které mu zapůjčilo Dánské královské divadlo. Kritik Peter Dobrin o něm napsal: „Složky sólistické DNA se u Nikolaje Znaidera dají snadno rozeznat – sladkost Fritze Kreislera, síla Zina Francescatiho a jeho vlastní mimořádná moudrost při kombinaci poetických a prozaických hudebních prvků.“

Preludia se budou konat:
Středa: Západní salonek
Čtvrtek a pátek: Sukova síň